Friday, February 25, 2011

UTUSAN MELOYA - KASI FREE PUN ORANG TAK NAK, CUBA KASI KAT TANDAS AWAM OK GAK

Uhh...sudah lama aku tak menulis.  Bukan malas nak tulis, tapi agak sibuk sikit kebelakangan ini.  Tetapi, semalam aku terbaca berita dari Malaysiakini yang melaporkan sebuah sekolah Cina di Kuantan menolak pemberian akhbar pencacai utusan meloya yang diberi percuma.  Terasa pulak aku nak tulis dan beri komen la apa yang patut.

Aku puji pentadbir sekolah Cina tersebut yang tidak mahu anak-anak murid di sekolah berkenaan jadi bodoh dan dungu.  Walaupun diberi percuma, tetapi akibatnya besar kerana murid-murid yang membacanya bukan boleh menjadi celik atau cerdik tetapi akan bertambah bangang sama seperti Ketua Pengarang akhbar tersebut. 

Kalau dah bagi free orang tak mahu, apa maksudnya?  Ertinya akhbar tersebut lebih baik diberi free kepada penjual nasi lemak untuk dibuat pembungkus atau diserahkan kepada tandas awam untuk dibuat tisu tandas.  Peliknya, murid Cina tak mahu baca akhbar pencacai tersebut, tetapi kalau kat kampung aku orang tua-tua ketagih nak baca.  Kalau tak dapat tak sah rasanya macam nak demam.  Patut la kampung aku tak maju-maju pasal Umno kuat kat situ.  Di mana Umno kuat, di situ memang laku akhbar pencacai ni.

No comments:

Post a Comment