Saturday, August 4, 2012

TIADA AIR TIDAK PERLU SOLAT? MAZHAB SYEIKH AL KATAKI


Macam mana nak wuduk takde air?  Mengapa la bangang sangat Katak Pasir Mas sekor ni.  Yang peliknya semua berudu yang berlongok belakang banner tu pun sama jadi bangang.  

Aku teringat satu dialog dalam filem Seniman Bujang Lapok, arahan Allahyarham P.Ramlee.  Ada satu dialog orang tua tu cakap, " Alamak kutu babi, batal air sembahyang aku..." 

Kena kutu babi pun batal air sembahyang?  hahahaha.....nasib baik dia tak sebut kena samak pasal kena kutu babi!!  Dialog tersebut dialog lawak tapi nampak bangang.  Macam tu jugalah dengan demontrasi raja katak Pasir Mas di atas dengan beberapa ekor berudunya.  Takde air, tidak boleh wudhuk?  Adoiiii....jahil tahap gaban si Berahim ni.

Kalau jahil jenis ini, kalau ada air pun kompom tak berwuduk dan sembahyang juga.  Pasal kalau sembahyang pun belum tentu betul pasal bab asas bersuci pun dah tak tahu.  Itu belum tanya cara mahu beristinjak.  Ini jenis katak yang kencing tak berbasuh tapi lakukan solat.  

Kesihan aku dengan Berahim katak ni.  Dah tua bangka masih tak tahu nak selesai masalah untuk berwuduk jika ketiadaan air.  Peliknya katak ini ada hati nak ulas bab Hukum Hudud di Kelantan.  Bab asas bersuci pun dah bangang, mahu cerita soal hukum Hudud?

No comments:

Post a Comment